maart 4, 2018

rt training door S.M Bosch

Vanaf groep 4 lees ik zijn teksten met een combinatie van verbazing en vrees voor de toekomst. Hoe is het mogelijk dat hij dat op die manier opschrijft? En: Hoe krijgt hij ooit een opleiding naar zijn capaciteiten als hij niet goed kan lezen en schrijven?

Ruim twee jaar later is er een diagnose: dyslectisch. Dan kom je terecht in het beroemde rijtje van dyslecten: Albert Einstein, Wubbo Okkels, John Lennon, Mohammed Ali. Niet dat het helpt, want je gaat er echt niet beter door schrijven.

Allerlei andere dingen die we proberen helpen ook niet: brain integratie, sensomotorische integratie, kruisloop, speciale bril met prima’s, daisyspeler (met frustratie als brandstof vliegt dat ding toch nog best ver), nog meer van dezelfde taalmethode in dat kinderhoofd persen, Davis methode speciaal voor beelddenkers waarbij je woorden kleit.

Het haalt allemaal niets uit. Diverse letters worden steeds  door elkaar gehaald zoals de f en de v, de g en ch, de ij en ei.

Het levert ook wel bijzondere situaties op: Een vriendje zou even iets regelen op internet voor Arie en daarvoor moest hij het wachtwoord hebben. Het wachtwoord is ‘geheim’, zei Arie. Na ettelijke pogingen komt dat jongetje nog steeds niet op de betreffende pagina en ze worden er allebei moedeloos van. Hoe kan dat nu? Tot ik een ingeving krijg: Hoe spel je ‘geheim’ Arie?

‘G – E – H – I – J – M’

Hij heeft dan toch maar mooi het perfecte wachtwoord uitgedacht, dat gaat echt niemand raden.

Maar over het algemeen vind ik het een lastig probleem voor hem, waar hij helaas iedere dag mee geconfronteerd wordt. En ik via facebook messenger:

‘Het laadste uur.’, ‘Hij zij dat ik na de pouze iets voor mezelf mag doen.’; ‘Hij zecht dat …. ‘ ; ‘Waar heb ik dat gelecht?’; ‘Geen consentratie meer.’; ‘2 minuten overstapteid.’

‘Het regend.’

Na 2 maanden (2 – 3 weeklessen) abc-taal merk ik verschil:

Reidt wordt gewoon rijdt. Laadste wordt laatste zodat ik niet meer aan laden denk maar gewoon een rangtelwoord voor me zie en lechen wordt leggen. Super!

Het is even een investering: na het avondeten worden er iedere dag niet altijd even boeiend letters en woorden hardop voorgelezen waarna er een zin wordt gedicteerd door ons.

Alleen de verleden tijd van ‘zeggen’ blijft hardnekkig zij. We gaan er vanuit dat dat ergens in de lessen 14 tot 18 ook nog opgelost wordt. Tot die tijd wordt er na het eten uit de abc-taal-bijbel gelezen.

Elly Leijnse